Havária – nepríjemnosť, ktorej sa chce každý vyhnúť

21.09.2016
Havária je nepríjemnosť, ktorej sa chce každý vyhnúť
Havária je nepríjemnosť, ktorej sa chce každý vyhnúť

Mnoho ľudí si pod slovom havária predstaví dve rozbité autá na vozovke. V skutočnosti havária automobilu má viac podôb. Tiež som nevedel, čo všetko si pod tým slovom predstaviť. Až po vlastnej skúsenosti som pri získavaní informácií toho veľa zistil. 

Ako väčšina ľudí som si aj ja vždy predstavil haváriu ako zničené dve autá, ktoré do seba na ceste narazili. Najrozšírenejšia chyba pri havárii dvoch áut je nepozornosť pri riadení vozidla, neznalosť značiek a pravidiel cestnej premávky či nedanie prednosti druhému vozidlu.

Nepozornosť pri šoférovaní bola chyba aj v mojom prípade, keď som pred rokom havaroval a zničilo sa nielen moje auto, ale aj auto druhého vodiča, pričom on bol ten vinný - nepozorný. Zničená kapota, rozbité sklo a nefunkčnosť motora mi spôsobili nielen vysoké peňažné škody, ale aj dočasnú stratu vozidla, keďže muselo byť dlhší čas v servise. Poisťovňa vinníka mi škody preplatila, no keď som si uvedomil, že nehoda mohla dopadnúť aj horšie, pochopil som, aká nevyčísliteľná je hodnota života.

Ďalšou vážnejšou možnosťou nehody je havarovať na diaľnici alebo rýchlostnej ceste, keď hrozí reťazová havária, a tým väčšie ohrozenie na zdraví. Ešteže ani mne, ani vinníkovi nehody sa nič nestalo.

Havarovať môže len jedno vozidlo

Okrem havárie dvoch áut je častým prípadom havária len jedného automobilu. Dôvodom býva šmyk či spánok šoféra. Pokiaľ cestujem a prší alebo šoférujem v zime, dávam si väčší pozor na vozovke, aby som predišiel šmyku. Ten býva nebezpečný, hlavne keď sa jazdí rýchlo. Nehoda spôsobená šmykom dokáže byť často veľmi vážna až smrteľná. Žiaľ, stromy a iné prekážky sa na ceste autu nevyhnú a vodič, ktorý do ničoho pri šmyku nenarazil, mal šťastie. Pri takýchto typoch nehôd vaše auto kryje havarijná poistka.

Počas letných prázdnin sa havárie spôsobené mikrospánkom vodiča stávajú častejšie, pretože rodiny cestujú dlhé hodiny na dovolenky. Treba preto byť pred každou cestou oddýchnutý. V mojom prípade sa dá tomuto stavu predísť tým, že keď pociťujem únavu, najem sa, pospím si na odpočívadle, fajčím alebo lúpem slnečnicové semiačka. Aj tak najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť nebezpečnému mikrospánku, je rozdeliť si cestu na dva dni a prespať v hoteli, ktorý je približne v polovici cesty.

Havárie spôsobené lesnou zverou

Ak cestujem v noci mimo mesta, dávam si veľký pozor na lesnú zver. Zvieratá sa často pohybujú v blízkosti ciest a od strachu zo svetiel skáču na vozovku. Nehoda pri zrazení lesnej zveri nemusí byť vinou šoféra, ten môže jazdiť predpisovo, no zvieratá sa splašia a narobia veľa škody. Najlepšou ochranou, aj keď nie stopercentnou, je zvýšená pozornosť a zníženie rýchlosti na rizikových miestach.

Nerovnosti na ceste

Počas šoférovania sa vyhýbam všetkým nerovnostiam na ceste, ktoré znepríjemňujú každú jazdu. Najrozšírenejším problémom na vozovke bývajú výtlky, ktoré môžu byť hlboké aj niekoľko desiatok centimetrov. V mojom prípade som na ceste do práce dlhej 5 kilometrov napočítal 6 výtlkov. Pokiaľ je to možné, zakaždým sa snažím výtlkom vyhnúť, no na neznámej ceste sú takéto prekážky niekedy ťažko predvídateľné.

Nárazom na výtlk sa dá poškodiť funkčnosť vozidla či stratiť pozornosť pri šoférovaní, a tým spôsobiť nehodu. V prípade poškodenia vozidla treba volať do poisťovne a riešiť prípad priamo s ňou. Za túto škodu by mal byť zodpovedný správca vozovky, pokiaľ nebol vodič na nekvalitný povrch vozovky upozornený značkami.

Pred cestovaním

Ešte pred vycestovaním sa vždy uistím, či je moje vozidlo schopné vyjsť na vozovku a neohroziť tak iné vozidlá. Pred dlhšími cestami, ako som už spomínal, treba byť oddýchnutý a neohrozovať možným mikrospánkom iné autá či samého seba.

Taktiež si pred jazdou vždy zistím stav cesty. Viem, v ktorých úsekoch mám zvýšiť pozornosť a ktoré úseky sú pokojnejšie. Pred každou dlhšou cestou si kúpim balík nelúpaných slnečnicových jadierok, ktoré počas jazdy lúpem. Na ceste dodržiavam rýchlosti a riadim sa dopravnými značkami. Snažím sa vyvarovať všetkým nástrahám.

Ak sa havária stane

Keď sa mi pred rokom stala už spomínaná nehoda, prvé, čo som urobil, bolo, že som sa snažil porozprávať s druhým účastníkom nehody. Obidvaja sme zapli výstražné svetlá na autách a miesto nehody sme označili výstražným trojuholníkom. Spolu sme zavolali políciu, keďže škoda mohla byť vyššia ako 4 000 €, a tá prišla na miesto nehody za pár minút.

Ako každý majiteľ automobilu mám uzavreté povinné zákonné poistenie, no medzi PZP a havarijnou poistkou je rozdiel. A tak som pri nehode vyplnil tlačivo, ktoré som dostal od poisťovne a nosím ho stále v aute. Policajti spísali priebeh nehody a po odtiahnutí môjho auta do najbližšieho zmluvného autoservisu som zaniesol formulár o nehode do poisťovne. Bol som povinný ho doniesť maximálne do 15 dní od vzniku nehody.

O stave mojej poistnej udalosti ma neskôr poisťovňa informovala a vinník nehody mi zo svojho poistenia zaplatil opravu auta. Takisto je povinný reagovať každý účastník nehody, pokiaľ mu to zranenia dovoľujú. Dôležité pri nehode je neohroziť premávku a označiť miesto výstražnými pomôckami. Hneď ako sa kolízia stane, je najdôležitejšie uistiť sa, či všetci účastníci nehody sú v poriadku. V prípade zranených treba podať prvú pomoc.

Šoférovať bez nehody je úspech každého vodiča. Havária je veľmi nepríjemná a nebezpečná udalosť, ktorá dokáže spôsobiť nielen stratu vozidla, peňažnú stratu, ale v najhoršom prípade aj smrť. Na šoférovanie sa preto treba pozerať ako na dôležitú, zodpovednú a nebezpečnú činnosť.

Foto: YoungThousands, Flickr

© 2016 Lojzove zápisky. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky