Inkontinencia trápi aj mužov

17.10.2017

Množstvu chorobám by sme sa mohli vyhnúť. Nemuseli by sme sa trápiť a náš každodenný život by nemusel trpieť tým, že nás niečo trápi. Naše zdravie by malo byť u nás na prvom mieste, a preto pravidelné prehliadky by nemali byť pre vás povinnosťou. Jednou z nich, po určitom veku muža, by mala byt aj každoročná prehliadka u urológa. 

Ak si chcete byť istí, že ste zdraví radšej zdravotné prehliadky absolvujte. Predídete tak viacerým chorobám, ktoré môžu sprevádzať možno pre vás nevinné príznaky.

Tak tomu bolo aj u mňa. Ako muž neriešim veľmi svoje zdravie. Moja manželka, ktorá je v takýchto veciach veľmi pedantná mi rada pripomenie, kedy musím absolvovať preventívne prehliadky, či už u zubára alebo všeobecného lekára.

Nezabúdajme však, že tak ako ženy by nemali zanedbať gynekologické prehliadky, my návštevu u urológa takisto neodkladajme.

My muži si nič nepripúšťame

Samozrejme ide o intímny problém. Veď my muži nie sme ako ženy, ktoré si vyrozprávajú každý problém, ktorý ich trápi. My si nepripúšťame že môžeme byť chorí, alebo môže ísť o chorobu.

Ja nie som výnimkou a podobné myšlienky behali hlavou aj mne. No skôr ako som sa rozhodoval, či k lekárovi napokon ísť alebo nie sa mi začali meniť každodenné návyky.

Zmena životného štýlu

Som silný fajčiar a tento môj zlozvyk sa so mnou ťahá už niekoľko rokov. Čo znamená, že moje zuby nie sú príliš vábivé na pohľad a niekedy prekašlem aj celý deň. Keď sa u mňa začali preto objavovať prvé príznaky úniku moču nebol som prekvapený.

Prečo? Na webe sa k takýmto informáciám dostanete za pár sekúnd. Ani v mojom prípade tomu nebolo inak. Samozrejme, keď sa začali objavovať mierne úniky moču som začal gúgliť. Únik moču je ochorenie, no niekedy vystupuje ako symptóm nejakého vážnejšieho ochorenia. Hneď som zbystril pozornosť.

Ako má to, že fajčím vplyv na inkontinenciu? Obézni ľudia, či fajčiari sú veľmi rizikovou skupinou. Vysoký krvný tlak u obéznych ľudí tlačí na brušnú dutinu podobne ako kašeľ u fajčiarov v mnohých prípadoch vyústi práve do úniku moču.

Preto mnohí lekári odporúčajú zmeniť životný štýl. Tak som sa do toho pustil. Samozrejme bolo ťažké zmeniť 45 rokov zaužívané zvyky.

Piť ale nie všetko

Upraviť pitný režim bolo číslo jeden. Ak si myslíte, že príjem tekutín treba obmedziť, nie je to tak. Zlatá stredná cesta je výbornou voľbou aj v tomto prípade. Nepiť veľa, ale ani málo. Ak je v močovom mechúre až príliš málo moču môžu sa objaviť infekcie v moči.

Ďalším bodom na zozname, ktorý sa musel zmeniť bolo obmedzenie kávy a alkoholických nápojov. Samozrejme nie som alkoholik, no musel som si alkoholické nápoje veľakrát odoprieť. No ak to má pomôcť pri liečbe inkontinencie zvládnem to.

Kofeíny a alkoholické nápoje totiž dráždia močový mechúr. Zmeniť životný štýl sa zdá na začiatku ťažké, no ak sa chcete naozaj vyliečiť je to potrebné.

Bolesť chrbta je príznakom

Inkontinenčné problémy som, aspoň si myslím, zaznamenal včas. Chvalabohu mi moč nestihol uniknúť natoľko, aby som sa samovoľne pomočoval. Niekedy sú tie symptómy, ktoré sprevádzajú inkontinenciu nevinné. Vo všeobecnosti môže ísť o problémy s močením, ako neschopnosť úplne sa vyprázdniť, časté močenie alebo pálenie pri močení.

Nielen tieto príznaky sú však varovné. Aj bolesť chrbta, panvy a hornej časti stehien môže byť začiatočným štádiom inkontinencie. Ak sa však zamyslím, ten chrbát ma pobolieval, no kto by to pripisoval práve tomuto.

Vek nie je príčinou

No najčastejšou príčinou, ktorá spôsobuje inkontinenciu je prostata. O rakovine prostaty ani nehovorím, to je už veľmi pokročilé štádium, do ktorého sa nechce dostať hádam žiadny muž. Samozrejme zvyšujúci vek zvyšuje aj riziko úniku moču. Vek však príčinou nie je. Životný štýl výrazne ovplyvňuje vaše zdravie aj po tejto stránke.

Moč mi začal unikať pri kašľaní

Pri inkontinencii sa rozlišuje aj jej stupeň. Nemusíte sa hneď pomočovať. Môže ísť o ľahší stupeň, kedy k úniku moču môže dôjsť pri kašľaní alebo smiechu. Ťažšia forma znamená samovoľné permanentné unikanie moču.

Tá prvá forma sa týkala aj mňa, no ja som si to neuvedomoval. Až po tom, čo som sa začal viac zaujímať o tento problém som zistil, že to môže prejsť až do horších a ťažších foriem.

Riešenia sú len sa ich netreba báť

Samozrejme, hneď ako ma začal trápiť tento problém som vyhľadával všetky možné a dostupné riešenia. Také, ktoré ma neobmedzia a ktoré mi pomôžu sa problému zbaviť alebo ho aspoň zmierniť.

Ako prvé riešenia sa mi začali kopiť stránky o rôznych produktoch pre mužov. Inkontinenčné pomôcky značky TENA, ktoré môžete nájsť na internetovej stránke www.tena.sk, ponúkajú pre muža komfort a kontrolu nad únikom moču.

V ponuke takýchto produktov muži nájdu vložky, rôzne ochranné spodné prádlo, či nohavičky, ktoré sú navrhnuté špeciálne pre mužov. Ak ste muž a podobne ako ja pred týmito produktmi máte rešpekt a krútite hlavou, nezúfajte existuje aj iné riešenie.

Môže sa vám to ako mužovi zdať smiešne, no správne cviky dokážu pomôcť pri inkontinencii. Možno ste počuli o Kegelových cvikoch. Ak ste si mysleli, že sú určené výhradne ženám, mýlite sa. Podobne ako ja, ktorý som, čo sa týka cvičenia úplný lenivec.

Cviky pre inkontinentných mužov nie sú vôbec fyzicky náročné a zvládnete ich aj vtedy, keď len tak oddychujete. Ide hlavne o posilňovanie svalstva. V našom prípade ide o svalstvo, ktoré ovládame vtedy, keď chceme zastaviť vedome močenie. Tento cvik však treba vykonávať v kľude , to znamená keď je mechúr prázdny a v rozmedzí 5 sekúnd.

Výsledky, či zlepšenie sa dostaví už o pár týždňov, je však potrebné, aby ste cvičili pravidelne. Ja tieto cviky praktizujem kdekoľvek. V práci, doma pri telke, či v posteli. Musím ale povedať, že cvičenie mi pomáha a verím, že inkontinenciu zmiernim.

Čo je však úplne prvoradé je prevencia. Tou nie je len udržiavanie zdravého životného štýlu, ale aj prehliadka u lekára. Nebojte sa toho. Včasná diagnostika vás môže zachrániť.

© 2016 Lojzove zápisky. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky