Keď príroda vezme strechu nad hlavou

10.04.2018

Často sa mi stáva, že po príchode do práce si poviem: "Už chcem byť doma!" Takisto je mojou obvyklou odpoveďou na otázky typu, aké sú moje plány na víkend: "Leňošenie na gauči a nanajvýš spoločenskou bodkou bude nedeľný obed pri jedálenskom stole s mojou rodinou." Áno, domov vytvárajú predovšetkým ľudia, moji najbližší.

Ten pocit sladkého domova si viem dokonale predstaviť jedine zo strechou nad hlavou. Cením si preto každý jeden múr z môjho príbytku a svoje nehnuteľnosti mám poistené. A to sa mi naposledy naozaj zišlo!

Jeden z najhorších dní v mojom živote

Možno to vyznie ako klišé nadpis maturitnej slohovej témy. No opak je pravdou. Každý má v pamäti taký deň, ktorý ani v zlom sne nečakal. Ani ja som na tú katastrofu nemyslel, veď prečo aj. Vonku bola idylka. Husto snežilo. Bol to taký ťažký sneh, ktorý po dopade na zem a jednej šľapaji bolo len veľmi ťažké odpratať z chodníka. Raz-dva ho bolo asi aj 30 cm. Sneh, ktorý lemoval našu domácu pešiu zónu, bol ešte o niečo vyššie nazhŕňaný.

Vymrznutý, ale šťastný, lebo taká jednoduchá, prostá a potrebná aktivita mi po výdatnom zimovaní padla vhod, som si sadol ku krbu. Tí, ktorí ma poznajú, by boli aj tipovali, že tam dlho nevydržím. Mali pravdu. Sám sa tomu teraz smejem. Rozhodol som sa totiž ísť pozrieť našu rodinnú chatu. Tá sa nachádza v malej chatovej oblasti na vstupe do lesa, ktorý sa rozprestiera na miernom kopci. Deti si vzali sánky a ja pre prípad potreby už dobre zabehnutú lopatu. Výhľad odtiaľ bol neskutočný! Deti som na sánkach, hoci už dolu kopcom, musel skoro ťahať. Nevedeli sa ho nabažiť. Žiara mesta vo večerných hodinách, ktorú sa sneh pokúšal zahaliť, je... No veď si to predstavte, ja doteraz hľadám vhodné slovo.

Od únavy som po príchode domov padol do postele a vstal z nej až nasledujúce ráno. A to už bol iný adrenalín! Zobudil ma totiž hovor z neznámeho čísla. Mám prísť ihneď k svojej chate. Že vraj to do telefónu druhá strana hovoriť radšej nechce. Že vraj to nie je také zlé. Že vraj si mám ale pre istotu vziať minimálne pol dňa voľna v práci! Tak som teda šiel, s malou dušičkou, s pyžamom pod zimnou bundou.

Nechcel som veriť vlastným očiam. O peknom výhľade už nemohla byť ani reč. Naša chata si zmyslela, že aj napriek zime je jej strecha nepotrebná. Na jednom mieste bola preliačená dovnútra. Vzápätí som pochopil dôvod. Možno by tá chata proti tej streche ani tak neprotestovala, na vine bol zvalený stĺp patriaci telekomunikáciám. Ležérne sa o ňu opieral. A aby toho nebolo málo, nevydržalo to ani ľavé okno na poschodí. Zrazu mi už nebolo priveľmi pochuti brať spomínanú lopatu do rúk a urobiť aspoň to, čo sa dá.

Preklínal som sa, preklínal som sneh, preklínal som proste všetko. Hľadajúc útechu som zavolal manželke.

Jeden z najlepších dní v mojom živote

Áno, tak trochu má na ňom podiel aj moja spomínaná nežnejšia polovička. Viac mi ho však urobila správa, že v zásuvke obývacej zostavy predsa leží zmluva o poistení majetku.

Ešte predtým, ako som ju šiel usilovne študovať, mi sused chatár poradil, aby som si všetku tú škodu poriadne zdokumentoval fotkami. Pri spomienke, ako som tadiaľ behal a cvakal rad-radom, mi je opäť do smiechu.

Poistenie nehnuteľnosti som spolu s manželkou uzatváral až po mnohých rokoch od postavenia vlastného bývania. Otvorene potvrdím, že som to nepovažoval za dôležité. Našťastie mám v okolí dobrých ľudí a pod ich vplyvom som ho uzavrel. Presne v tom období sme mali rozostavanú aj vytúženú chatu. Keďže medzi možnosti poistenia nehnuteľnosti patrí aj poistenie chaty vo výstavbe, zabil som dve muchy jednou ranou. Veľkou výhodou bolo automatické prerobenie poistenia nehnuteľnosti vo výstavbe na poistenie nehnuteľnosti.

Poistenie nehnuteľnosti - lepšie než bezpečnostné dvere

Matne si spomínam, ako dlho sme bojovali s výberom poistných rizík. Vo chvíli, keď som zbadal chatu, by som si na ne nedokázal spomenúť. Neskôr som sa dozvedel, že v tom čase mi pripadalo vhodné poistiť moje nehnuteľnosti proti požiaru, silnému vetru, tiaži snehu, povodni, pádu stromov, stožiarov a iných predmetov, krádeži vlámaním (pri neobývanej chate človek nikdy nevie) a lomu skla.

Keď som zhodnotil pomer poistných rizík, ktoré sa mi v ten osudný deň zišli k rizikám, ktoré, našťastie, mohli ostať neriešené, bolo to 3:7. Celkom slušné, však? Tak som so všetkými poznatkami kontaktoval asistenčnú službu. Ich odborník dorazil na potrebné miesto vo veľmi krátkom čase. Všetko potrebné sme zdokumentovali a vypísali sme tlačivo oznamujúce poistnú udalosť. Poisťovňa potrebné veci prešetrila a poistnú udalosť schválila pre poistné plnenie.

A čo ja? Ja chodím na opravenú chatu ešte častejšie a užívam si svoju novú strechu nad hlavou aj so svojou rodinou.


© 2016 Lojzove zápisky. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky