Povinné zmluvné poistenie – istota na cestách

26.11.2017

Povinné zmluvné poistenie nie je len povinnosť. Povinné zmluvné poistenie je hlavne pomoc. Čoho sa vlastne povinné zmluvné poistenie týka? Kedy sa na neho môže človek spoľahnúť? Ako ho získať? Mám pre vás mnoho zaujímavých informácií. Prosím, ponúknite sa.

Vhod, keď je to nevhod

Veľa cestujem. Vyžaduje si to nie len môj súkromný život, ale aj pracovná náplň. Najčastejšie na premiestňovanie seba a svojich blízkych v priestore využívam auto. Som vďačný za to, že som za tie roky nebol účastníkom žiadnej dopravnej nehody. Priznávam, jemný škrabanec pri cúvaní do garáže nie je nič nové ani pre mňa, ale pre istotu si zaklopem na drevo.

Aby som sa vyhol komplikovanej situácii na ceste, na ktorú sa chystám, je mojim (zlo)zvykom skontrolovať príspevky iných šoférov v rôznych dopravných servisoch. Je to jedna z výhod sociálnych sietí. Ak to náhodou nestíham, čo najrýchlejšie zapínam rádio. Veď aj to je spôsob, ako sa vyhnúť nepríjemným udalostiam.

Práve na sociálnych sieťach som si všimol jeden trend. Mnohí fotia svoje poškodené autá s prosbou o pomoc. Dožadujú sa spravodlivosti. Skúšajú zistiť, či náhodou nejaký "kamarát" vinníka nevidel. Prečo? Lebo vinník sa bojí. A tu je vidno, že veľa ľudí ani nerozumie, prečo má povinné zmluvné poistenie (PZP) uzatvorené. Je to pre nich proste len povinnosť.

Čo je povinné zmluvné poistenie?

Pokúsim sa to rozobrať na drobné. Poistenie je, ako každý dobre vie, istý finančný produkt. Uzatvára sa medzi poistencom a poisťovňou, pričom je stanovené, čo všetko je poistené. V prípade PZP je takto zabezpečené vozidlo. Slovo vozidlo som použil zámerne. Povinné zmluvné poistenie sa netýka len osobných áut.

Vzťahuje sa aj na motorky, trojkolky, či štvorkolky, dodávky, aj prípojné vozidlá. Jednoducho na všetko, čo sa hýbe a má platné evidenčné číslo vozidla. Vždy však existuje výnimka potvrdzujúca pravidlo a v tomto prípade to sú napríklad poľnohospodárske stroje, ktoré sa pohybujú po cestnej komunikácii.

Tento vzťah, ktorý vznikne medzi poistencom a poisťovňou, je spečatený poistnou zmluvou. V nej sú dohodnuté podmienky poistenia, spôsob platby i podmienky plnenia poistnej udalosti.

No a prvé slovíčko značí, že toto zmluvné poistenie pre rôzne typy vozidiel je zákonom stanovené ako povinné. Ak by som PZP uzavreté nemal a zastavila by ma policajná hliadka, zistili by to pri kontrole dokladov, medzi ktoré patrí aj doklad o zabezpečenom povinnom zmluvnom poistení. V opačnom prípade by bola mne i hociktorému inému vodičovi udelená pokuta.

Škodu nehradí ani poškodený, ani vinník

Áno, presne tak, pretože prípadné výdavky hradí poisťovňa. A tu sa vraciam k spomínaným mnohým prípadom, kedy vinník odchádza z miesta nehody nebadane a čo najrýchlejšie. Pritom sa nemá čoho báť. Ak by pri nehode spolupracoval, nemal by žiadne výdavky navyše. O odškodnenie by sa postarala jeho poisťovňa, v ktorej má uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Presne to je dôvod, prečo je moja a aj vaša peňaženka pravidelne každý mesiac či štvrťrok, polrok, alebo rok odľahčená o splátku za PZP.

PZP šité na mieru

Nie, nechystám sa vyrozprávať príbeh o cisárových nových šatách. Ale tak, ako je mnoho strihov a veľkostí šiat v jednej kolekcii, viac je aj druhov a možností pre povinné zmluvné poistenie. Je tomu tak preto, lebo povinné zmluvné poistenie ovplyvňuje mnoho faktorov.

Informácie o aute

Prvoradé je samozrejme auto. Poisťovňa sa pýta na značku a model auta. Ďalšie zaujímavé informácie pre ňu sú, na aké palivo auto jazdí alebo či je prevodovka manuálna / automatická. Veľmi dôležité je, aký je objem a výkon motora. Medzi povinné políčka v dotazníku však patrí aj to, aká je výbava, najväčšia prípustná celková hmotnosť a rok výroby.

Na základe toho, čo tam záujemca uvedie, poisťovňa určí, čo všetko mu ponúkne. Okrem poistnej sumy sa menia aj možnosti pripoistenia. Staršie auta tak nemusia dostať ponuku pripoistiť sa pre prípad vandalizmu a podobne.

Informácie o poistencovi

Nie len vek auta, ale aj vek vodiča je dôležitý. Slúži na ohodnotenie spoľahlivosti vodiča. Čím je vodič starší, má najazdených viac kilometrov, tým výhodnejšiu ponuku môže dostať. Podobný vplyv na výšku splátky môže mať aj pohlavie. Pri zisťovaní cien ma veľmi potešilo, že sa myslí na takých šoférov, ktorí za niekoľko posledných rokov nespôsobili (pozor, nie nemali) dopravnú nehodu. Bingo! Okamžitá zľava až 10 % je razom na svete.

Bonusové pripoistenia

Pre mňa je jedným z najvýhodnejších poistení, ktoré si poistenec môže k PZP pridať, pripoistenie pre prípad škody spôsobenej výtlkom a stretom so zverou. Poistiť sa dá aj krádež auta. Nemusia vás trápiť dokonca ani živly. Sem spadá pád stromu, krupobitie, povodne, požiar i blesk.

Keďže som spomínal, že veľa cestujem, doprial som si pri uzatváraní PZP aj cestovné poistenie a poistenie batožiny vo vozidle. No a ak by sa mi na cestách už niečo prihodilo, s asistenčnými službami sa cítim pokojnejší a istejší. Mám garantovanú opravu auta alebo jeho odtiahnutie, ba dokonca aj náhradné vozidlo.

Prihodiť sa môže čokoľvek a kedykoľvek. Niekedy nestačí len predvídať. Som však poistený nie len povinne, ale aj výhodne.

© 2016 Lojzove zápisky. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky